Univerzita ocenila doktorandy za jejich vynikající práci
Cenu prorektorky Masarykovy univerzity za excelentní výsledky v doktorském studiu převzalo 10 absolventů naší Přírodovědecké fakulty, jejich školitelé i konzultanti. Gratulujeme.
Přečtěte si inspirativní rozhovor s Dr. Joem Lennonem o tom, jak vyučuje kurz Pokročilé angličtiny pro doktorandy na SCI MUNI a jak koordinuje Writing Lab MUNI, kde pomáhá studujícím rozvinout dovednosti akademického psaní.
Joe Lennon je odborný asistent na CJV MUNI a koordinátor MUNI Writing Lab. Již 23 let učí akademickou angličtinu a akademické psaní, doposud na celkem čtyřech kontinentech. Jeho odborná činnost zahrnuje například aktuální článek v periodiku Humanizing Language Teaching. Letos pořádá sérii volně přístupných workshopů pro veřejnost zaměřených na kreativní psaní přes platformu Comedius.
Foto: Hana Poledníková
Nejprve nám o sobě něco řekněte, Joe. Odkud pocházíte? A co Vás přivedlo do Brna a na Masarykovu univerzitu?
Haha, to jsou vždy dvě první otázky, které mi moje studentky a moji studenti kladou. Pocházím ze Spojených států – přesněji z Atlanty v Georgii – ale v Brně žiji už přes deset let a od roku 2016 učím akademickou angličtinu a psaní v rámci Centra jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity.
Abych byl upřímný, když jsem poprvé navštívil Brno, nevěděl jsem o České republice skoro nic (kromě toho, že má pěknou vlajku), a neměl jsem žádný zvláštní důvod, proč si zvolit Brno – prostě jsem chtěl žít v Evropě a učit angličtinu. Ale hned během prvního roku zde jsem objevil mnoho důvodů, proč zůstat a zapustit tu kořeny. Líbí se mi poklidné tempo života a kavárenská kultura. Líbí se mi suchý, temný český smysl pro humor. A ano, i když je to klišé – a jako učitel psaní klišé nesnáším – miluji české pivo.
To je dobrý úvod k hlavnímu tématu, o kterém jsem s Vámi chtěla mluvit – jak vyučujete psaní na Masarykově univerzitě. Jaké kurzy nabízíte a na jaké konkrétní dovednosti nebo znalosti se ve výuce zaměřujete?
Vyučuji několik různých kurzů akademického psaní a komunikace. U všech svých kurzů se zaměřuji na to, aby se studenti cítili jistější, věřili, že se mohou naučit dobře psát v angličtině – že dobré psaní není velká záhada, ale něco, co se každý může naučit. Pokud si studující z mých lekcí odnesou několik konkrétních technik a mentálních nástrojů pro lepší komunikaci, pak jsem svou práci odvedl dobře.
Tento semestr jsem obzvlášť nadšený z kurzu JAD01: Pokročilá angličtina pro doktorandy, který je určen pro doktorandy na Přírodovědecké fakultě MUNI. Tématem kurzu bude „Lepší vědecké psaní – s AI i bez ní“. Psaní s pomocí AI je v akademické sféře stále častější, a proto si myslím, že je důležité, aby se učitelé jazyků tomuto problému věnovali. Myslím, že AI může napomáhat dobré komunikaci, ale zároveň být i její překážkou, a proto budeme obě možnosti zkoumat.
Mohl byste nám říct více o svém postoji k AI v akademickém psaní? V jakých ohledech si myslíte, že je AI pomocí, a v jakých překážkou?
Na jedné straně vím, že AI dokáže s jazykem úžasné věci. Ale pokud si skutečně přečtete texty, které AI vytváří, bývají povrchní a plytké, nikoliv překvapivé nebo podnětné, jaké by dobré psaní mělo být. Stále jsem tedy velkým skeptikem, pokud jde o to, jak užitečná může AI být při vytváření smysluplného akademického textu.
Samozřejmě, že jako každý dobrý vědec chci své pochybnosti testovat a vyvracet! Takže v kurzu budeme procvičovat určité struktury a metody pro efektivnější a smysluplnější psaní, které se všichni autoři a všechny autorky mohou snadno naučit a používat. A pak tyto „wetware“ nástroje [pozn. typ hardwaru nebo softwaru navržený k napodobování abstrakce lidských myšlenkových procesů] porovnáme s počítačovými nástroji, jako je ChatGPT, abychom prozkoumali jak, kdy a kde by AI mohla být užitečná pro zlepšení našeho vědeckého psaní a myšlení.
Zatím jsem zjistil, že AI může být užitečná v omezených případech, pro určité fáze procesu psaní. Ale je zásadní, aby studentky a studenti zažili, co oni sami s jazykem dokážou, s použitím svých vlastních mozků, než budou moci spravedlivě zhodnotit sílu a omezení AI.
A snažím se jim ukázat, že toho dokážou opravdu hodně! Nepotřebují AI k tomu, aby v krátkém čase dosáhli významných pokroků a zlepšili své dovednosti. Zažil jsem, jak studentky a studenti dosahují obrovských posunů v komunikačních schopnostech během pouhých 10 minut soustředěné konverzace o svém psaní.
Takže se na základě toho snažíte ve svých hodinách vytvářet prostor pro tento druh konverzace?
Rozhodně. V mých kurzech pro doktorandy trávíme většinu času sdílením a diskusí o pracích studentů. Je důležité, aby studentky a studenti na doktorandské úrovni dostávali spoustu zpětné vazby, nejen ode mě, ale také od svých kolegů a kolegyň (kteří obvykle vědí o obsahu textů mnohem více než já).
Mou rolí, jak ji vnímám, je vést tuto konverzaci, ne ji kontrolovat. Bylo by kontraproduktivní, kdybych studentské práce opravil a poškrtal červenou tužkou a studujícím řekl, co je špatně, co je správně a co změnit. Místo toho se snažím navrhnout alternativy, které možná autor nezvážil, a poté se ptám všech, co si myslí o výhodách a nevýhodách jednotlivých přístupů k psaní odborného textu.
To mě zaujalo – jaké rady nejčastěji poskytujete? Je obecně něco, co by podle Vás studentky a studenti na MUNI měli na svém psaní změnit?
Začínající akademičtí autoři mají tendenci psát o své práci, jako by byla ve vakuu. Říkají: „Tady je, co bylo uděláno, a tady je, co bylo zjištěno,“ aniž by poskytli jasný kontext nebo odůvodnění své práce. Proto studenty povzbuzuji, zejména v abstraktu, úvodu a závěru jejich textů, aby byli mnohem explicitnější a vysvětlili, PROČ udělali to, co udělali. Aby se více soustředili na obecné souvislosti a motivaci pro svá rozhodnutí.
A jak jsem už zmínil, existují „mentální nástroje“, typické struktury a jazyk, které mohou píšícím studentům pomoci postupovat rychleji a snadněji. Já například rád učím model „CARS“ pro psaní akademických úvodů, který vyvinul John Swales. CARS znamená „Creating a Research Space“ – a to je přesně to, co dobří akademičtí autoři dělají; vytvářejí prostor pro svůj výzkum. Vědí, jak zdůraznit svůj jedinečný přínos pro obor a být v tom konkrétní. A mimochodem, to je jedna z věcí, kterou AI moc dobře neumí.
Vypadá to, že se Vy i studující v nadcházejícím semestru hodně naučíte. Existují kromě kurzu JAD01 i jiné způsoby, jak s Vámi mohou studenti spolupracovat a získat rady ohledně psaní?
Ano! Nabízím bezplatné konzultace o psaní pro kohokoli na univerzitě – studenty, zaměstnance nebo akademické pracovníky – prostřednictvím Writing Lab MUNI.
Pokud pracujete na jakémkoli projektu zahrnujícím psaní v angličtině, můžete si se mnou domluvit schůzku, osobně nebo online. Když se setkáme, budete se mnou sdílet svou práci a já vám pomohu generovat nějaké nápady, jak ji zlepšit.
Zde je odkaz na webové stránky Writing Lab, pokud se chcete dozvědět více: https://writinglab.cjv.muni.cz/
A pokud byste chtěli něco trochu širšího než jediné setkání, ale nemůžete navštěvovat lekce každý týden, mohl by vás zaujmout nový kurz CST: NPO_WL Better Academic Writing in English. Tento kurz je určen akademikům a postgraduálním studentům a obsahuje videa a pracovní listy pro samostudium nedávno mnou vytvořené jako reakci na problémy a otázky, které se opakovaně objevují v mých kurzech psaní.
Skvělé! Díky, Joe – a možná se brzy uvidíme ve Writing Lab.
Moc rád se tam s vámi setkám!
Cenu prorektorky Masarykovy univerzity za excelentní výsledky v doktorském studiu převzalo 10 absolventů naší Přírodovědecké fakulty, jejich školitelé i konzultanti. Gratulujeme.
Studovala umělecké gymnázium, na Lékařské fakultě se věnuje výzkumu vývoje a regenerace zubů a prvním rokem studuje bakalářský program Životní prostředí a zdraví v centru RECETOX. Klára Cigošová rozpětím svých zájmů bourá nejeden stereotyp. Jako člověk s uměleckou duší, vhledem do právních otázek, antropologickým...